Wijn van de maand: mei

6 flessen €60
Combineren mogelijk

Algemeen:
Mario Ercolino heeft na een loopbaan bij verschillende fameuze wijnhuizen, waaronder Feudi di San Gregorio en Vinosia, het wijnhuis Nativ opgericht. Mario is een wijnmaker die de internationale wijnpers constant doet verbazen door zijn eigenzinnige werkwijze, vandaar zijn bijnaam: Super Mario. Nativ is ontstaan door oude wijngaarden weer nieuw leven in te blazen, dit door te investeren in moderne productietechnieken gecombineerd met een eigentijds beheer van de wijngaard. Het wijnhuis bezit momenteel 14 hectare wijngaard in de heuvels van Irpinia, provincie Avellino. De meeste van deze wijngaarden zijn zeer hoog gelegen, maar liefst 500 tot 600 meter boven zeeniveau.Het succes van deze wijnen heeft mede geleid tot het volgende project: de opzet van het wijnhuis MonteMajor, oorspronkelijk in Salento (Apulië), maar vervolgens ook in andere delen van Italië. Deze wijnen hebben al diverse onderscheidingen gekregen van onder andere Wine Spectator en de vooraanstaande Italiaanse wijncriticus Luca Maroni.

Witte wijn:
2022 Fontana del Sambuco DOCG Fiano di Avellino

Druivenras:
Fiano

Wijnbeschrijving:
De Romeinen maakten destijds hun beste wijn: Apianum, van de druif “Vitis apiana”, waarvan de naam afgeleid is van het Latijnse woord voor honingbij (apis/apes). De bijen worden in de wijngaard namelijk aangetrokken door de suikerachtige afscheiding op de rijpe druiventrossen van dit ras. Door de lage opbrengst (kleine bessen, dikke schil) was dit druivenras, wat we nu kennen als Fiano, echter haast verdwenen uit de regio. Gelukkig is er de laatste jaren weer volop aandacht voor dit soort unieke “vergeten” druivenrassen.
Deze strogele wijn geurt heerlijk naar witte perzik, gele meloen en citrus en heeft accenten van honing. In de smaak vooral zachte en ronde aroma’s van peer, ananas en een vleugje meidoorn. De wijn is droog en fris, komt bijzonder zacht over en heeft een verfijnde mineraliteit.

Wijn/spijs combinatie:
Als aperitief, bij schaal- en schelpdieren (scheermessen) of bij Hollandse asperges.
Serveertemperatuur: 9-10 graden.

Rode wijn:
2021 Rue dell’Inchiostro IGP Aglianico Campania

Druivenras:
Aglianico

Wijnbeschrijving:
Prachtige donkerrode kleur met een paarse gloed. De wijn ruikt heerlijk naar fris zwart bosfruit en mediterrane kruiden. Zeer zachte aanzet met veel fruitnuances van bosbessen, bramen en zwarte kersen maar ook accenten van kruidnagel, rozemarijn en salmiak. De afdronk is rond en sappig met jammige fruittonen.

Wijn/spijs combinatie:
Naast een borrelplankje, gegrild kippetje, pittige spareribs van de barbecue of bij overjarige Friese nagelkaas. Serveertemperatuur 16-18 graden.

Meer info: klik hier

Whiskey van de maand: mei

Teeling Irish Whiskey
Small Batch Collaboration
Pineapple Rum Cask

ABV 49,2%

Actieprijs €39,99 per fles 0.7 liter
Op=Op

The Teeling Whiskey Company werd opgericht door Jack Teeling. Nadat hij jarenlang werkzaam was geweest voor de Cooley distilleerderij, besloot hij voor zichzelf te beginnen. In eerste instantie als independent bottler, maar met het uiteindelijke doel om weer zelf te gaan distilleren, om zo Ierse whiskey’s met een eigen karakter te ontwikkelen. Het streven van Teeling is dan ook gebaseerd op vier pijlers: authenticiteit, onafhankelijkheid, kwaliteit en innovatie. Jack stamt uit een echte whiskeyfamilie, voorvader Walter stichtte reeds in 1782 een distilleerderij aan Marrowbone Lane in Dublin en zijn vader John was in 1987 de oprichter van de Cooley distilleerderij. Bovendien leidt hij de firma samen met zijn broer Stephen, die voorheen ook voor Cooley werkte. Cooley verloor zijn onafhankelijkheid door de overname door Beam Brands. In 2015 werd de eigen distilleerderij van Teeling geopend, de eerste nieuwe distilleerderij in Dublin sinds 125 jaar.

At Teeling Whiskey we believe in driving the evolution of Irish Whiskey through the creation of new and unique expressions. As part of this innovative mission we have developed a new family of Small Batch Collaborations aimed at capturing the spirit between like-minded mavericks of their trade. Rum maturation plays an integral part in our award winnig range of Teeling Whiskeys: our flagship Small Batch is finished in the finest Central American Rum Casks chosen for their distinct character and unique taste. With a desire to innovate with rum even further and a driving thirst for innovation we began our search for the finest rums available. Our latest release in this series captures the unique character and influence Plantation Stiggin’s Fancy Pineappel Rum has played in the further maturation of our whiskey. We are the first distillery to receive a selection of Plantation Stiggin’s Fancy Pineapple Rums Casks hand selected by Plantation Rum Master Blender and used these casks to marry our own Small Batch Whiskey with their award winning Pineapple Rum. This Limited Edition Whiskey has captured the remarkable aroma and fresh pineapple notes from the Stiggin’s Fancy Rum with the sweet and light approachable nature of our Irish Whiskey. We are delighted to bring the two worlds of Irish Whiskey and Caribbean Rum together in a symphony of pineapple fruit, rich spices and honey sweetness. This collaboration with Plantation Rum and Teeling Whiskey reconfirms our dedication to crafting the most unique expressions of Irish Whiskey. Teeling Whiskey: unconventional Irish Whiskey at its finest!

Meer info: klik hier

Donderdag 09 mei, Hemelvaartsdag gesloten
Dinsdag 21 mei, gehele dag gesloten!